Monday, May 21, 2012

Rajin terlebih ~~~

 Tiba-tiba minggu ni, aku terlebih rajin plak nak buat kueh. Sebabnyer? aku terbelek2 blog satu kawan aku yang suka sangat buat kueh.Kueh yang aku maksudkan TIRAMISU. Aku rasa, ni lah kueh yang paling senang nak buat sebab takyah guna oven untuk bakar, kalau kena guna oven confirm aku tak buat sebab tak reti nak guna oven..keh keh keh. Kat umah mak aku, kalau aku tolong bakar kueh, 10 dulang masuk oven, 5 dulang hangussss~ Tiramisu ni senang sebab hanya sejukkan je dlm peti ais.Sangat senang dan sedap! 


 step 1:
putarkan 5 sudu gula+5 biji kuning telor
(putar sampai tangan sengal...he..he..sampai gebu)

 step 2:
masukkan 500gm "Mascarpone" cheese
(susah bebenor nak cari mende ni)

step 3:
celupkan "Finger lady" ke dalam bancuhan air nescafe atau air kopi

step 4:
susunkan "Finger Lady" macam kat atas tu
(abaikan biskut terlembik yang tepi skali tu, alisha mengacau!)

step 5:
lapiskan dengan cream cheese yang telah diputar tadi.
Buat beberapa lapisan ikut sukati aku

step 6:
akhir skali taburkan dengan serbuk koko.

step 7:
setelah siap, tutup dan simpan dalam peti sejuk selama 4 jam seelok2nya.

Tadaaaa!!!!
Ermmmm...sedappppnyerrrr...alisha kata. En Hubby siap tanya lagi
"beli katne?" ekekekek

mood : sedang kembang dan perasan ;p


Nak ikutkan resepi tiramisu ada macam-macam jenis. Tapi aku suka cara yang ini sebab senang nak buat dan rasanya pun sedap. Aku tak pernah cuba yang lain, tapi aku pernah rasa orang lain buat, ada yang sangat sedap dan bahannya pun macam2 yang ditambah lah. Tu..lain kali ek aku buat. Ni pun dah kira naseb baek sangatlah aku ada hormon rajin minggu ni nak buat. :)

Illustrasi kurang memuaskan sebab aku guna blackberry-old version je utk snap ;(



1 comment:

  1. tringinnye nk mkn :( msti ernee xdpt mkn kn k.long wat..sampaikan salam syg ernee unt semua..mungkin ernee bukn y terbaik untuk dia..we hve a conflic now..biler ernee xd nnt, k.long support ude k.ernee syg sgt ngn korng.ernee dah anggap semua mcm kluarga sndiri..syg sgt2..i will keep that moment..kita sama2..love u'll

    ReplyDelete